Saturday, June 2, 2012

Will You Marry Me?



“Bolehkah seorang perempuan melamar lelaki?”

“Tidak jatuhkah maruah seorang perempuan jika mereka melamar lelaki?”

“Bukankah perbuatan ini menyalahi adat ibarat perigi mencari timba?”

“Bagaimana cara hendak melamar lelaki?”


Itulah antara persoalan-persoalan yang berlegar di dalam fikiran para gadis apabila timbul di dalam hati mereka perasaan minat yang sungguh-sungguh kepada seseorang lelaki sedangkan lelaki tersebut tidak mengetahui. Saya tidak pasti untuk menjawab persoalan-persoalan itu, tapi saya ingin menyentuh beberapa perkara dahulu.

Yang pertama ialah tentang hakikat bahawa kurangnya lelaki-lelaki soleh pada zaman mutakhir ini. Ini adalah suatu hakikat yang pahit namun terpaksa ditelan oleh semua orang. Bukan sahaja para wanita yang secara khususnya perlu berhadapan dengan hakikat ini. Malah juga terpaksa dihadapi oleh ibubapa yang tentunya sangat risau untuk menyerahkan anak-anak perempuan mereka kepada bakal suami masing-masing yang entah bagaimana latar belakangnya.


Yang kedua ialah tentang kepentingan memilih lelaki yang soleh dan berkualiti sebagai suami. Kerana suamilah tunggak keluarga yang menegakkan rumahtangga. Dan suamilah nakhoda yang berperanan mengemudi bahtera rumahtangga. Tanpa tunggak yang utuh dan nakhoda yang berhikmah, tentunya rumahtangga mudah goyah akibat angin ribut yang meniup dan gelombang ombak yang memukul. Justeru memilih lelaki yang soleh dan berkualiti sebagai bakal suami amat penting. Mesti disertai dengan menggunakan akal dan rasional yang tinggi.

Bukan hanya memilih berdasarkan perasaan cinta semata-mata.

Mungkin sekali tepat. Lamarlah lelaki itu…!


Berdasarkan dua perkara ini tentunya anda sekalian (well girls) dapat memilih tindakan yang sewajarnya apabila tiba-tiba mereka mendapati ada lelaki soleh dan berkualiti yang layak untuk dijadikan tunggak dan nakhoda buat rumahtangga yang bakal mereka dirikan kelak.

Apakah tindakan itu?


No comments:

Post a Comment